Otevřená zpověď Petra Jandy: Karel Gott byl posedlý slávou, říká rocková ikona

Publikováno 16. 6. 2024

V nedávném rozhovoru pro deník Blesk Petr Janda otevřeně promluvil o svém pohledu na Karla Gotta. „Na Karla Gotta mám smíšené názory. Byl zcela podřízený slávě. Jediným jeho cílem bylo být slavný a tomu obětoval celý svůj život,“ uvedl Janda bez obalu. Janda se neomezil pouze na obecné výroky, ale podrobně rozebral i některé konkrétní aspekty Gottova života. „Vše podřizoval své slávě. Nikdy nefandil žádnému fotbalovému klubu. Říkal: Nebudu přece fandit Spartě, abych nenaštval fanoušky Slávie,“ doplnil Janda.

Jedním z nejostřeji kritizovaných bodů bylo Gottovo pozdní manželství. „Ženil se tak pozdě, aby nepřišel o přízeň fanynek,“ prohlásil Janda přesvědčeně. Tato slova vyvolala řadu reakcí, neboť poukazují na to, jak důležitá byla pro Gotta jeho popularita a jaké kroky byl ochoten podniknout, aby si ji udržel.

foto: youtube.com

Navzdory kritice však Janda nezapomněl vyzdvihnout i některé pozitivní stránky Gottovy kariéry. „Byl to fenomén, který se narodí jednou za sto let. Měl skvělý hlas a byl velmi pracovitý,“ uznal Janda. Tento výrok ukazuje, že i přes veškeré výhrady má Janda respekt k uměleckým kvalitám svého kolegy.

Historický kontext

Karel Gott patřil k největším hudebním ikonám Československa a později České republiky. Narodil se 14. července 1939 a jeho kariéra trvala více než šest desetiletí. Během této doby vydal přes 100 alb a získal nespočet ocenění, včetně 42 cen Zlatý slavík. Gottova popularita přesáhla hranice Československa a byl uznáván i v zahraničí, zejména v Německu, kde byl velmi oblíbený. Jeho písně jako „Lady Carneval“ nebo „Trezor“ se staly nesmrtelnými hity.

foto: youtube.com

Gottova kariéra nebyla bez kontroverzí, zejména kvůli jeho vztahu s komunistickým režimem. Tento vztah mu umožnil cestovat a vystupovat v zahraničí, což bylo pro mnoho jiných umělců nemožné. Tato skutečnost dodává Jandovým výrokům další rozměr, neboť kritika Gotta může být vnímána i v širším politickém kontextu.