Přežila válku, zemřela v expresu: Smutný příběh Hanny z Charkova, která našla smrt ve spacím voze
Hanna, žena plná optimismu a ochoty pomáhat, utekla před válkou z Charkova, aby nakonec našla smrt v Pardubicích. Byla jednou z obětí tragické srážky mezi expresním vlakem RegioJet a nákladním vlakem. Hanna žila a pracovala v popradském centru pomoci Ukrajině. „I když opustila svou vlast, neustále šířila radost a lásku,“ vzpomínal na ni popradský duchovní na sociálních sítích. Další Slovák, který ji znal, řekl: „Bydlela u nás. Byla vždy milá a v dobré náladě. Neustále něco vyšívala a vařila.“ Jedna její krajanka poznamenala: „Je ohromně smutné, že někdo utíká před smrtí a nakonec ji najde tady, v ‚bezpečí‘,“
V expresu společnosti RegioJet, který jel v noci z Prahy přes Slovensko do ukrajinského Čopu, Hanna cestovala stejně jako další oběti ve spacím voze, který byl umístěn hned za lokomotivou. Vlak vykolejil a rozlomil se při zastávce u centra Pardubic po nárazu nákladního vlaku. V tomto voze zemřely ženy a utrpělo zde nejvíce cestujících zranění, včetně úrazů hlavy, pohmožděnin a odřenin. Většina zraněných byla již propuštěna z nemocnice, pouze dva pasažéři zůstali hospitalizováni.
Vyšetřování ukázalo, že strojvedoucí expresního vlaku přehlédl signál zakazující jízdu a vjel na trať, po které se pohyboval nákladní vlak. Záběry z průmyslové kamery poblíž železnice ukázaly, že si svou chybu uvědomil a začal brzdit, avšak vlak s 380 cestujícími už nebylo možné zastavit včas. Nákladní vlak, jedoucí rychlostí přibližně 30 km/h, nestihl zareagovat a narazil do expresního vlaku. Pokud by vlaky jely vyšší rychlostí, následky nehody by byly ještě horší.
Nedostatečné zabezpečení
Přestože za střet nesl odpovědnost strojvedoucí expresního vlaku, odborníci poukazují na to, že tragédii by bylo možné předejít, kdyby byl funkční zabezpečovací systém. Tento systém byl v Pardubicích instalován v rámci rozsáhlé rekonstrukce za sedm miliard korun, ale dosud nebyl uveden do provozu.
Odklízení následků nehody
V noci na pátek začali hasiči Správy železnic odstraňovat vraky vozů obou vlaků. Nejdříve ručně odnášeli utržené části spacího vozu, který pak byl rozřezán a odklizen. Postupně se obnovoval provoz na trati, který byl během odklízení omezen a částečně nahrazen autobusy.
Sdílejte tento článek svým přátelům na Facebooku.