Varování policie. Zloději začínají u samoobslužných pokladen používat banánový trik. Zaznamenali již 80 000 případů. Co to je?

Publikováno 11. 4. 2024

Zloději zneužívají samoobslužné pokladny

V České republice se samoobslužné pokladny začaly objevovat v posledních letech, zejména po velké krizi v době nouzového stavu, která způsobila podnikatelům mnoho ztrát. Myšlenka vytvořit místo, kde by lidé mohli platit za jídlo bez obsluhy, se tak stala velmi populární. A jak se po několika měsících ukázalo, prodejci díky nižším nákladům skutečně ušetřili spoustu peněz, zatímco zákazníci mohli platit snadno a rychle.

V posledním roce se však množí případy, kdy se zloději snaží tato místa podvrhnout, tj. označit jiné zboží, než jaké ve skutečnosti berou. Například ve Velké Británii vzrostl počet krádeží ze samoobslužných pokladen za posledních 5 let z 50 000 na neuvěřitelných 80 000. Podle deníku Telegraph praxi odděleného označování a placení nákupu zakázala i řada velkých obchodů s potravinami v Americe, například Dollar General.

Banánový trik a neustálé krádeže

Vzhledem k závažnosti situace nyní mnoho obchodníků investuje do modernizace svých kamerových systémů nebo do umělé inteligence. Je pravděpodobné, že na trhu bude brzy k dispozici software, který bude schopen rychle určit, zda položka označená skenerem skutečně odpovídá zakoupenému zboží. Těžko však říci, zda se takové nástroje vyplatí používat a zda si zloději nenajdou jiné způsoby, jak systém oblézt a kořist ukrást.

Önkiszolgáló pénztár

V České republice je situace zatím mírná a podle Ivy Pavlouskové, mluvčí společnosti Tesco Stores ČR, je u většiny samoobslužných pokladen vždy přítomen personál. „Zaměřujeme se především na prevenci krádeží. Situaci v obchodech pečlivě sledujeme, přizpůsobujeme se aktuální situaci a přijímáme nová potřebná opatření. Například pravidelně školíme naše zaměstnance a zavádíme nové technologie pro odhalování pokusů o krádeže,“ cituje Ivu Pavlouskovou web SOCRČR.