Výlet na fotbal: Čtvrt milionu za hotel pro šéfy Českých drah. Dvě noci v Hamburku za státní peníze?
„Pokud by šlo o soukromou firmu, neřekneme ani slovo. Byla by to jejich věc, jaké benefity poskytují svým zaměstnancům. Ale tady jde o státní akciovou společnost,“ poznamenal v podcastu 5:59 investigativní reportér Seznam Zpráv Jiří Pšenička. České dráhy jsou totiž plně vlastněny státem.
České dráhy nejprve nereagovaly na dotazy redakce. Nakonec mluvčí firmy Filip Medelský uvedl, že za hotel pro jednoho člověka na dvě noci zaplatila společnost zhruba 500 eur, tedy přibližně 12 500 korun. Celkové náklady na ubytování pro celou skupinu tedy činily něco přes čtvrt milionu korun. Další výdaje mluvčí nezmínil. „Doufám, že se to ještě dozvíte,“ podotkl reportér. Jaké další detaily tento případ skrývá?
Vstupenky na zápas byly rovněž zdarma. České dráhy jsou dlouholetým sponzorem sportovních akcí a turnajů, například Davis Cupu, a partnerem Fotbalové asociace České republiky. Ta poskytla lístky na stadion členům výpravy. Reportér Pšenička upozornil, že vstupenky na fotbalový šampionát nejsou levné. „Cena jedné vstupenky se pohybovala kolem 200 eur, tedy přibližně 5000 korun,“ uvedl Pšenička, který na kauze spolupracoval s kolegyní Kristinou Cirokovou.
Reportér kontaktoval čtyři z pěti členů představenstva Českých drah, včetně předsedy a generálního ředitele Michala Krapince. Ten tvrdil, že do Německa přiletěl z Vídně a cestu si sám uhradil. Podle něj jde ze strany Českých drah o „dlouhodobou podporu sportu“.
Pokud chtěli manažeři státní společnosti skutečně podpořit sport, je podle Pšeničky otázkou, proč o cestě nikdo neinformoval. Nebyla zmíněna v tiskových zprávách Českých drah ani na jejich sociálních sítích. O cestě údajně nevěděli ani členové dozorčí rady ani ministr dopravy Martin Kupka z ODS. „Proto je to celé podezřelé. Když měla cesta bohulibý charakter, jak tvrdil pan Krapinec, proč se tím účastníci nepochlubili?“ ptal se novinář Pšenička.
Informace o zájezdu začaly zajímat i předsedu dozorčí rady Českých drah Miroslava Zámečníka, který si vyžádal podklady. Vysvětlení označil za „uspokojivé“ a cena ubytování mu nepřipadala nepřiměřená. „Osobně bych neřekl ani slovo, kdyby takový benefit poskytla železniční firma svým strojvůdcům. Ale proč lidem, kteří mají statisícové platy? Být na jejich místě, styděl bych se před obyčejnými zaměstnanci Českých drah,“ uvedl reportér.
České dráhy, státní železniční společnost, byla založena v roce 1993 po rozdělení Československých státních drah. Sponzorství sportovních akcí je dlouhodobou praxí nejen u Českých drah, ale i u jiných státních podniků. Podpora sportu je často prezentována jako snaha o zlepšení veřejného obrazu a posílení národní identity.
Podobné případy využívání firemních prostředků na výlety a akce pro vedoucí pracovníky nejsou v Česku ojedinělé. V minulosti se objevily případy, kdy byly veřejné prostředky použity na luxusní zájezdy nebo jiné výhody pro manažery státních podniků, což vyvolalo vlnu kritiky a diskusi o transparentnosti a odpovědnosti v řízení státních firem.
Ekonomická situace Českých drah je rovněž předmětem zájmu. Společnost se potýká s výzvami spojenými s modernizací vozového parku, zlepšením služeb a konkurencí soukromých železničních dopravců. Transparentnost a efektivní využívání zdrojů jsou proto klíčové nejen pro ekonomickou stabilitu firmy, ale i pro důvěru veřejnosti.